V torek, 18. aprila 2023 smo na Srednji šoli Veno Pilon Ajdovščina izvedli zaključni dogodek projekta VITR – Podnebni cilji in vsebine v vzgoji in izobraževanju, kjer smo slavnostno zaokrožili letošnje šolske in obšolske aktivnosti, ki smo si jih zadali na začetku projekta.
Najprej smo prisluhnili predavanju prof. dr. Mihaela Jožefa Tomana, ki nam je na strokoven in jasen način približal področje ekologije in celinskih voda. Predavanju je sledila razglasitev nagrajencev natečaja Krasni rajski svet, kje si?, ki smo ga razpisali v okviru projekta in nanj povabili osnovnošolce in srednješolce iz celotne Slovenije in tudi zamejske Slovence v Italiji. Mlade širom Slovenije in onkraj meja smo spodbudili k sodelovanju na literarnem natečaju v slovenščini za prozna in pesniška besedila, literarnem natečaju v angleščini za prozna dela, likovnem natečaju za slikarska in grafična dela, fotografskem natečaju ter glasbenem natečaju. Na natečaj je skupaj prispelo 157 del iz 15 slovenskih srednjih šol in ene osnovne šole.
Srečanje smo zaokrožili z vpogledom v medrazredne izzive, ki so se na šoli odvijali februarja in marca na temo trajnostnega razvoja. Med drugim so dijaki izračunali svoj ekološki odtis, prispevali odrabljene igrače in oblačila za dobrodelne namene, se podrobneje seznanili z izbranim trajnostnim ciljem, pripravili plakate, se udeležili delavnice na temo duševnega zdravja in sodelovali v mnogih drugih aktivnostih. Kot najbolj zagnana razreda sta se tako izkazala 1. č z razredničarko prof. Vido Červ in 3. b pod taktirko Alenke Močnik. Še posebej pohvalna je zavzetost 1. č, ki se je odločil za dva svoja dodatna izziva. Izvedli so čistilno akcijo v okolici Ajdovščine ter se s starši pogovorili o korakih do zmanjšanja porabe energije ter trajnostni mobilnosti.
Pobudnik medrazrednih izzivov je bil pilonovec Nejc Franko, ki se je poleg oblikovanja vsebine izzivov zavzel tudi za njihovo uresničitev. Zaslužen je tudi za kratek film, v katerem je profesorje povabil, da so z nami delili svoj pogled na trajnostni razvoj in okoljsko problematiko.
Zmagovalna razreda in dijak Nejc Franko so v svojih prizadevanjih in zavzetosti ter pripravljenosti in želji po dodatnem udejstvovanju zgleden primer dobre prakse, ki kaže na moč pedagoških delavcev pri ozaveščanju in udejanjanju trajnostnih vsebin. Izobraževalci namreč omogočajo priložnosti za krepitev mladostnikovih kompetenc in tako lahko spodbudijo družbene spremembe za trajnostno prihodnost. Kot je na zaključnem predavanju izpostavil prof. dr. Mihael Jožef Toman, »voda nikoli ne teče v prazno«, prav tako pa naj ne teče v prazno niti mladostniška zagnanost in moč ter želja po boljšem jutri.